25 Julai 2009

PENYALAHGUNAAN KUASA DALAM PEMBINAAN



Bidang pembinaan mempunyai asam garamnya yang tersendiri. Hari ini kira melihat apabila berlakunya kegagalan atau masalah pada bangunan, jalan dan lain-lain seperti bangunan runtuh dan jalan cepat rosak. Perkara pertama yang akan difikirkan adalah rasuah. Sebagai contoh apabila runtuhnya Stadium Sultan Mizan di Terengganu yang baru berusia setahun, Maka ramailah orang yang menjerit, bertempik meminta SPRM menyiasat. Persoalannya, Adakah semua projek bermasalah disebabkan oleh rasuah.

Saya berasa kurang senang dengan perkara ini, bagi saya adalah lebih baik kita mengkaji dahulu dari segi rekabentuk dan proses pembinaan terlebih dahulu sebelum kita menyiasat berlakunya penyelewengan dalam pembinaan. Kemungkinan dari segi rekabentuknya bermasalah atau dari segi tahap kemahiran pekerja yang rendah dan mungkin juga bahan binaan yang rendah kualitinya.


Sebenarnya proses pembinaan mempunyai prosedurnya yang tersendiri, bermula daripada peringkat rekabentuk, penggunaan bahan yang memenuhi spesifikasi, pemeriksaan dan ujian-ujian semasa pembinaan dan selepas pembinaan.
Saya bukanlah ingin menafikan berlakunya penyelewengan dalam pembinaan. Mungkin ada Mungkin tidak.

Tiada ulasan:

Template by:
Free Blog Templates